change.

Monday, May 30

Kawan : Aku baru lepas buang semua benda yang dia bagi.
Aku : Kenapa?
Kawan : Aku dah tiada apa-apa lagi dengan dia.
Aku : Kau buang, nanti kau ambil balik.
Kawan : Lupa nak cakap yang aku dah bakar sekali semua benda.
Aku : Kau kumpul abunya?
Kawan : Nak buat apa?
Aku : Mana tahu kau simpan dalam balang, letak atas meja.
Kawan : Tak adalah.
Aku : Kau sayang dia lagi.
Kawan : Tak.
Aku : Kalau kau tak sayang dia kenapa kau cakap pasal dia lagi?
Kawan : Aku kena bercakap dengan orang, kalau tak aku gila nanti.
Aku : Sebab itu aku kata masih ada terselit rasa sayang.
Kawan : (diam)
Aku : Kenapa diam?
Kawan : Betul, kau betul. Aku memang sayang dia lagi.
Aku : Kau cakap dengan aku hari tu yang kau boleh kawan dengan dia lagi.
Kawan : Aku ingat aku boleh. Rupa-rupanya tak.
Aku : Kenapa?
Kawan : Macam aku je yang cari dia, macam aku je yang ingatkan dia lagi. Rasa bodoh pula.
Aku : Sebab kau betul-betul sayang dia.
Kawan : Tak juga aku rasa lepas berpisah tu. Cuma sebab dah terbiasa dengan kehadiran dia.
Aku : Sebab rutin kan?
Kawan : Mana taknya, bangun BBM dengan dia, sepanjang hari pun BBM. Sebelum ada BBM, memang sentiasa SMS atau telefon.
Aku : Takpe. Rutin kau boleh ubah.
Kawan : Aku baru sedar sesuatu.
Aku : Apa dia?
Kawan : Cara untuk rasa terluka, dilukai dan dikhianati hanya satu. Kekal bujang.
Aku : Itu kesimpulan yang kau dapat?
Kawan : Kenapa? Salah ke?
Aku : Bob Marley pernah berkata bahawa kenyataannya semua orang akan melukai kita, cuma kita perlu tahu yang mana lebih menyakitkan dan membawa lebih banyak sengsara.
Kawan : Boleh tak kalau aku pura-pura benda ni semua tak pernah terjadi? 
Aku : Tujuan kau?
Kawan : Semoga ia tak menyakitkan aku lagi.
Aku : Pura-pura sesuatu benda itu tak pernah terjadi tak akan menyelesaikan masalah. Bahkan ia akan membuatkan kau ada masalah untuk diselesaikan di kemudian hari.
Kawan : Habis apa aku nak buat ni?
Aku : Tukarlah rutin kau. Buat benda lain.
Kawan : Aku dah cuba. Ni pun aku tengah berusaha minta tukar ke cawangan lain.
Aku : Susah bersama dengan dia bawah satu bumbung?
Kawan : Sebab aku tahu aku akan sentiasa suka dia, maka itulah caranya yang aku dapat fikir. Jauhkan diri.
Aku : Semoga berjaya.
Kawan : Aku nak sangat berjaya.

Satu benda yang aku belajar dalam hidup ini adalah, jangan pernah mudah mengalah.
Sebab selagi kita terus berusaha, selagi itulah jalan masih terbuka luas untuk kita tidak kira dalam apa jua keadaan sekalipun. Bukankah telah dinyatakan bahawa manusia itulah sendiri yang mampu mengubah nasib dirinya?

Kita semua berubah.
Tiada siapa mampu mengubah kita.
Dan kita mungkin boleh berubah disebabkan seseorang.
Dan itu lebih baik kalau kita berubah untuk diri kita sendiri.

Sayangi diri kita sendiri dahulu.
Itu sahaja.


credited to DSZ


THANKS FOR BEING ORDINARY TODAY! ^^

eh boleh la. :)

Sunday, May 22

assalamualaikum.. :)
ketika ini berada di persekitaran baru. my new sweet home.
awal nya egtkan aku hanya akan dapat mengupdate blog aku ini weekly.
ternyata sangkaan aku meleset.
and that's great.
thehehehehe.
buleh la aku mmbebel hari2.
"mungkin"

actually bkn la home sgt aku berada sekarang ini.
it's more to my work place sebenarnya. :)
dan jiwa aku agak tenang disini.
bukan aku katakan di rumah sebenar aku tidak tenang.
tapi kesibukan aku dengan karenah anak2 kecil ini mampu mengalih tumpuan aku sedikit dari anasir luar itu.
berkat doa kalian mungkin.
tapi jangan berhenti mendoakan oke.
i need that sangat2. :)

and yup.
anak2 kecil.... :)
aku telah sudi di ambl bekerja oleh salah seorang kenalan aku dari kecil.
kami boleh dikatakan membesar bersama.
tapi pasti nya dia lebih tua. kerana sekarang dia seorang pengusaha taska.
yup.
taska again.
kali ini Taska Hawary.
lokasi nya, tetap di Johor Bahru.
tapi agak jauh dari rumahku.
aku perlu berdikari untuk kuat bukan
ini salah satu proses nya. :)

belum boleh serasi kan diri.
tapi akan aku usahakan lebih lagi untuk ke arah itu.
esok, tanggal 23 Mei 2011 akan aku mulakan hari pertama. :)
akan aku aplikasi kan segala ilmu yang aku pelajari semasa bekerja di Taska Cantik Sayang dahulu. :)

masih mencuba.
mungkin kali ini akan berjaya.
aku sayang kau.
tapi aku lebih sayangkan Dia.
aku yakin aku boleh.
ingat kalian, jangan putus asa dengan aku.
doa kalian amat aku perlukan.
itu vitamin aku. :)


THANKS FOR BEING ORDINARY TODAY! ^^

update!

currently sedang menikmati nikmat internet utk mggu ni.
sbb esok akan start kerja..!
hahaha.
excited gell !!
patutnya start hari isnin,tp disebabkan esok akan ada function di tempat kerja baru.
so, kene tolong2 sikit la nampak nya yee.
huhu.
elok jugak start awal.
banyak  perkara aku boleh belajar.
dan banyak juga perkara akan aku dapat lupa kan bukan. :)

tadi menonton Death Bell di astro.
alrite jugak apa cerita tuh.
tapi ada yang kata cerita itu bosan.
bosan?.
ntah la. lain orang, lain pandangan bukan.

sudah blank isi tengkorak aku.
tak tahu dah nak coretkan apa lagi.

-tetiba rasa kelakar sgt2 la pulak gaya penulisan entri aku kalini-
-tapi x salah mencuba kan-


batuk x henti2 antara sbb isi tengkorak kosong.
bkn aku tidak sudi atau jemu.
tapi bukan masa yg sesuai utk tiba2 muncul.
aku juga manusia yg punya hati dan perasaan.
aku perlukan ruang yang banyak.
sesungguh nya susah utk menjadi tabah.
doakan aku moga brjaya walau aku tidak rela :)


THANKS FOR BEING ORDINARY TODAY! ^^

perlu atau sayang?

Friday, May 20

Kadangkala kita perlukan seseorang itu sebab dia sebahagian daripada kita, tapi kita selalu terlupa, adakah disebabkan kita sayang dia, maka kita perlukan dia, ataupun kita perlukan dia disebabkan kita sayang dia? Itu membawa kepada dua pengertian berbeza yang pastinya.

Kelemahan manusia adalah terlalu bergantung kepada manusia lain sehingga tanpa disedari mengakibatkan lebih banyak kesakitan dalam usaha memperbaiki sesuatu yang pincang. Anehnya, kita kurang menyedari kepedihan yang dialami bila melalui kepayahan begitu.

Kawan : Kau pernah rasa rindukan seseorang?
Aku : (ketawa) Soalan apakah ini?
Kawan : Jawab sahajalah.
Aku : Pernah.
Kawan : Susahkan bila kita rindu orang ni?
Aku : Susah ke? Kalau orang itu hidup lagi, pastinya banyak cara nak hubungi dia. Gunakan sahajalah dan lepaskan rasa rindu tu.
Kawan : Tapi kalau orang yang kita rindu itu tak rindukan kita?
Aku : (ketawa) Ini kelakar.
Kawan : Kenapa?
Aku : Sebab kau tak tahu hati orang. Mana kau tahu dia tak rindu kau juga?
Kawan : Sebab bila aku kata aku rindu, dia senyap je.
Aku : Mungkin dia segan? Ataupun aku rasa benda begini tak perlulah sentiasa diluahkan guna kata-kata kan?
Kawan : Rasa macam bodoh pula bila aku rindu orang begini. Aku je yang sayang dan perlukan dia agaknya.
Aku : Kau sayang dia sebab perlukan dia atau kau perlukan dia sebab kau sayang dia?
Kawan : Ada beza ke?
Aku : Ada.
Kawan : Aku perlukan dia sebab aku sayang dia. Kalau aku tak sayang dia, buat apa aku perlukan dia?
Aku : Jawapan orang matang.
Kawan : Eh, kalau orang minta gambar kau, apa kau buat?
Aku : Bergantung siapa orang tu.
Kawan : Katakanlah kalau orang tu minat kau, apa kau akan buat?
Aku : Senang sahaja. Aku akan jawab begini, "Google sahaja gambar saya". (ketawa)
Kawan : Keji gila perangai.
Aku : (ketawa) Sebab kita tak tahu adakah orang yang minat kita itu, kita minat atau tidak. Tapi selalunya, orang yang minat kita adalah orang yang kita kurang minat dan orang yang kita minat adalah orang yang langsung tak pandang kita.
Kawan : Macam menyindir.
Aku : Choi! Mana ada. Itu benda ironi yang manusia selalu buat.


Kadangkala kita merenung sebuah hati yang kosong tanpa isi serta membuat kita tertanya-tanya, apakah ada peluang kita menyelinap masuk dan tinggal di dalamnya. Seperti juga kau duduk termenung di luar pintu sebuah rumah, tangan teragak-agak mahu menekan loceng atau mengetuk pintu rumah tersebut. Adakah ada ruang yang istimewa untuk kita?


credited to DSZ


THANKS FOR BEING ORDINARY TODAY! ^^

empty

aku cuba untuk melupakan kekosongan itu. tapi sukar.

harini khames, lepas solat maghrib berjemaah tadi bacaan tahlil ringkas disedekahkan kepada semua arwah nenda dan atok.
selama minggu ini aku berusaha menjadi handal dan kuat.
tapi bukan harini ditambah dengan sedikit masalah luar yang lain.
emosi aku sangat terganggu hari ini.
tidak banyak aktiviti dijalani aku hari ini.
tapi penat dan lelah nya.
hanya Tuhan yang tahu.

susah rupa nya mahu menjadi seorang yang gagah ini.
tapi seperti yang rakan aku katakan.
if u think u can do it, u can do it.
so.
sematkan dalam isi tengkorak aku sekarang ini.
i am a strong gurl.
aku kuat dan gagah lah!!



aku harap kekosongan itu akan dapat di isi tidak lama lagi.
doakan aku selalu rakan2.


THANKS FOR BEING ORDINARY TODAY! ^^

loyalty?

Thursday, May 19

Setia.
Kata orang, itu antara inti pati penting dalam suatu perhubungan. Antara faktor yang memungkinkan suatu hubungan itu menjadi istimewa, menjadi lebih bermakna apabila dua hati yang saling memerlukan, diikat sentiasa tanpa mahu menoleh ke arah unsur luar yang boleh menggugat kebahagiaan. Tetapi, apakah cukup hanya dengan sekadar kesetiaan?

Ada seseorang pernah memberitahu aku, perempuan jangan risau. Lelaki yang tidak setia, curang adalah bodoh. Aku ketawa sewaktu pertama kali mendengar dan membaca apa yang ditulisnya. Terfikir mungkin ada kebenaran walaupun ternyata, di dunia ini, ada sahaja perempuan curang dan lelaki menjadi mangsa. Betul atau tidak? Ah, tidak perlu dijawab, statistik boleh menunjukkan angka yang membuatkan mata kita tercopot keluar dari kelongsongnya.

Tetapi, seseorang yang menyatakan demikian, curang pula pada perempuannya. Berpaling kepada wanita lain sedangkan perempuannya masih tegar menunggu dan menahan luka yang dalam. Perempuannya dengan bodoh percaya akan janji yang terbina walaupun ternyata, pada lelaki itu, menyukai perempuannya adalah kesilapan kerana cintanya milik wanita lain pula.
Aneh.
Tapi itu manusia.

Manusia memang kerap sunyi dan kadangkala, tidak mengerti apa maksud kesunyian yang melanda mereka. Akibatnya, manusia mula memandang ke arah lain dan merasakan cukup bosan dengan apa yang ada dengan mereka. Bukankah kita bersetuju bahawa manusia memang tamak dan setiasa dahagakan kegembiraan? Cuma, kadangkala, akibat memburu terlampau banyak, kita akan juga kehilangan dan kalah terlampau besar. Natijahnya pahit, kita mungkin akan ditinggalkan bersendirian untuk jangka masa yang kita sendiri tidak pasti atas kelalaian dan kesilapan sendiri.
Sakit?

Curang kepada diri sendiri.
Ini yang hampir sebilangan daripada kita tidak menyedari hakikat yang paling menyakitkan dan membunuh dalam diam. Kita curang pada diri sendiri dengan membiarkan apa yang kita lalui dalam hidup ini mengkhianati kita dalam senyap. Ibarat tumor, kanser dan sebagainya, pada satu tahap tidak dapat diselamatkan dan akhirnya kita yang terkorban akibat kesilapan, keegoan dan kelemahan kita sendiri.

Itu lebih memeritkan kerana, kita sendiri yang membuatkan diri terjerumus ke dalam lembah kepayahan dan terpaksa memanjat keluar agar kita terus bernyawa. Aneh bila manusia lebih banyak membuatkan diri mereka sakita akibat tidak setia dengan diri sendiri. Tidak berpegang dengan apa yang mereka percaya dan janji yang mereka ingin kotakan. Ah, kota roboh sebelum sempat dibina katanya.
Ketawa.

Hidup kita, kita yang tentukan.
Kalau kita tidak mahu orang lain curang kepada kita, nah, jangan tidak pernah setia.
Karma itu terjadi tahu?
Senyum.

credited to DSZ.


THANKS FOR BEING ORDINARY TODAY! ^^

oh Johor Bahru ku..

Monday, May 16

after 21 jam perjalanan dr Perlis to JB.
finally...
JB!!!
i'm home. [banzaaaiiii] =D
(sabtu baru nie)

currently tga amek mase utk restkan mind and soul dr anasir2 luar.
thehehehehe.
kuat n byk sgt moment2 yg x patut happen dah happen.
tula, mase happening x sedo diri.
kan dah ke laut.

oke.
memandangkan cuti kali nie agak panjang.
aku decide utk kerje.
kerje nie aq da dpt even before balik JB pun.
sebenarnya...
sesampai je aku kat JB tempoh hari hngga ke hari nie.
sudah 248kali agknye soalan yg same diulang.
'bile boleh start keje?'

weh!
lek luuuuu..
kasi aku rest2 sebentar.
aku bajet nak start after smnggu lepak2 kat umah nie.
tapi.
ntah la.
setelah didesak byk kali,aku jadik konfius.
start awal elok gak.
nanti aku fokus kat kerje jep.
anasir2 luar nie akan slowly go away dgn sndirik nye.
koooooooot.

tapi.....
aku mahu spend more time gan adek aku meyh.
rindu kat dye x ilang lagi.
dengan demam la plak budak nie.
lagi risau aku nak chaw awal2.

tgk la guane nnt.
"keputusan di tangan anda."
tetibe kan.
c(=

nota:
sedang mmbiasakan diri dgn kekosongan
banyak sangat perkara yang perlu di atur semula. termasuk perasaan dan hati. 
doakan moga aku berjaya kalian!


THANKS FOR BEING ORDINARY TODAY! ^^

i lurve u?

Sunday, May 15

Kawan : Aku bodoh.
Aku : Kenapa?
Kawan : Apa kau rasa kalau orang kata "Saya cintakan awak"?
Aku : Kena tengok keadaan.
Kawan : Maksudnya?
Aku : Sekadar suka-suka ataupun serius. Disebabkan manusia sendiri kalau gembira, dia mungkin akan kata begitu tanpa berfikir.
Kawan : Kalau disamping saya cintakan awak, ada saya sukakan awak, saya perlukan awak?
Aku : Bergantung. Kadangkala kawan dengan kawan akan cakap begitu.
Kawan : Kau cakap begitu dengan kawan-kawan kau?
Aku : Ikut keadaan dan biasanya dalam nada gurauan ataupun mahu memujuk kawan-kawan rapat. Lebih kurang begitu. Ataupun sekadar gurauan dengan teman-teman wanita aku.
Kawan : Jadi, aku cintakan kamu itu hanya sekadar ayat? Kata-kata?
Aku : Itu ungkapan. Sebab kita tak tahu hati orang masa dia ungkapkan ayat tersebut.
Kawan : Masalah kan?
Aku : Kenapa?
Kawan : Ada orang selalu cakap begitu dengan aku. Kadangkala di telefon, kadangkala dalam pesanan ringkas, ataupun berdepan. Selalu sangat sampai aku jatuh hati.
Aku : Lepas tu?
Kawan : Tadi aku dapat kad kahwin dari dia. Bulan enam dia nak kahwin.
Aku : Eh?
Kawan : Kecewa gila aku. Kecewa sampai rasa apa je.
Aku : Janganlah begitu. 
Kawan : Kalau tak suka aku, janganlah sebut benda-benda begitu.
Aku : Mungkin dah jadi kebiasaan dia agaknya.
Kawan : Tapi kan benda itu sesuatu yang bermakna? Mana boleh sebut sesuka hati begitu dan buatkan orang jatuh cinta?
Aku : Sebab itu aku kata benda ni bergantung kepada niat manusia yang malangnya kita tak boleh baca. Mungkin dia cakap tetapi tidak bermaksudkan apa-apa. Banyak kemungkinan kan?
Kawan : Tapi ini buat aku sakit hati, marah, kecewa!
Aku : Eh, jangan ikut perasaan sangat.
Kawan : Rasa macam orang bodoh pula.
Aku : La, kenapa pula?
Kawan : Aku jatuh cinta dengan orang begitu.
Aku : Tak salah perasaan itu, mungkin sebab kau anggap benda itu bermakna.
Kawan : (menangis) Memang tiada siapa sayangkan aku di dunia ni.
Aku : Ohoi! Aku ada. Aku kawan kau. Kau ingat kenapa kita jadi kawan kalau aku tak sayang kau?
Kawan : Kau sayang aku?
Aku : Jangan kau nak fikir songsang. Aku sayang kau sebab kau kawan aku.
Kawan : (tersedu-sedu sambil ketawa) Gila. Kau gila.
Aku : Ternyata.




Benar.
Mungkin frasa itu hanya satu ungkapan. Ungkapan yang sesetengah orang rasakan tidak bermakna. Ada pula yang menyatakan itulah satu daripada butir bicara yang paling menyenangkan mereka mahu dengarkan daripada seseorang yang mereka dambakan kasih sayang dan sebagainya. Itu, berbalik sebenarnya kepada manusia itu sendiri.


credited to DSZ.


THANKS FOR BEING ORDINARY TODAY! ^^

SEMUA HAKCIPTA TERPELIHARA OLEH NURSAIYIDAH MOHD SANAT. theordinarysheedacx.blogspot.com